Протягом червня 2020 року проти міського голови міста Суми Лисенка О.М. зареєстровано три нових кримінальних провадження №12020200440001547, №12020200440001937 та №12020200440001938. У цих провадженнях мають бути надані оцінки особистим діям міського голови Сум Лисенка О.М. та депутатів Сумської міської ради, що своїми діями або бездіяльністю перешкоджають виконанню рішень судів та наносять майнову шкоду територіальній громаді та потерпілому. Оцінка має бути дана за ознаками кримінальних правопорушень, за які передбачено відповідальність згідно частини 3 статті 382 (Невиконання судового рішення) та статті 367 (Службова недбалість) Кримінального кодексу України з санкцією позбавлення волі на строк від трьох до восьми років з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк до трьох років.
Деталі справи.
1.
У відповідності до статті 14 Конституції України та статті 121 Земельного кодексу України для будівництва власного житлового будинку 30.08.2006 року потерпіла особа Кірноз Р.А., як і тисячі інших сумчан, вирішив скористатися своїм правом на безоплатне отримання землі в місті Суми та подав заяву до Управління архітектури та містобудування Сумської міської ради про попереднє погодження місця розташування земельної ділянки площею 0,10 га по вулиці Макаренко, замовив містобудівне обґрунтування, здійснив погодження містобудівного обґрунтування в Управлінні архітектури, отримав його висновок щодо попереднього погодження використання земельної ділянки, та отримав інформаційний лист Сумського міського управління земельних ресурсів № 2737/01-27 від 21.05.2007 р про відсутність інших заяв на цю земельну ділянку.
В процесі розгляду заяви Сумська міська рада порушувала встановлені законом терміни для розгляду, в зв’язку з чим з метою захисту прав на землю було ініційовано судову справу.
Ковпаківський районний суд 02.10.2008 р. в справі № 2-А – 319/08 постановив:
– визнати протиправною бездіяльність Сумської міської ради щодо розгляду заяви про виділ вільної земельної ділянки площею 0,10 га. для будівництва та обслуговування житлового будинку на розі вулиці Якіра та Макаренко згідно схеми генерального плану, що додається;
– зобов’язати орган місцевого самоврядування розглянути на найближчій сесії заяву про виділ зазначеної земельної ділянки у користування.
Зазначене рішення суду було виконане майже через рік. Сумська міська рада в ході виконавчого провадження прийняла рішення від 23.09.2009 р. № 3021 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
2.
В процесі виконання рішення суду стало відомо, що за час затягування з його виконанням та всупереч ухвалі суду від 14.05.2008 р. про заборону Сумській міській раді та її виконавчим органам приймати рішення стосовно передачі у власність іншим особам цієї земельної ділянки, Сумська міська рада рішенням від 24.12.2008 р. №2261-МР протиправно передала її у власність іншим зацікавленим особам. При цьому про факт заборони міський голова Мінаєв Г.М. був повідомлений особисто, листом від 16.07.2008 р. Правова оцінка наявності злочинних дій в діях Мінаєва Г.М. тоді здійснена не була. В зв’язку з виявленням нових порушень законодавства було ініційовано новий судовий процес.
Сумський окружний адміністративний суд 05.08.2010 р. в справі № 2а-3291/10/1870 постановив:
– визнати протиправним та скасувати рішення Сумської міської ради №2261-МР від 24.12.2008 року в частині п. 31, 32 додатку 4.
– визнати протиправними та скасувати державні акти про право власності на землю, видані Тимошенко А.М. на земельну ділянку за адресою: м. Суми, вул. Макаренка, 5 та Андріяш І.П. на земельну ділянку за адресою: м. Суми, вул. Макаренка, 7
– зобов’язати Управління Держкомзему в місті Суми Державного комітету України з земельних ресурсів надати умови відведення земельної ділянки для розробки проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва та обслуговування житлового будинку за адресою: м. Суми, вул. Макаренка відповідно до рішення СМР від 23.09.2009 року №3021-МР та схеми генерального плану, що була додана до заяви від 11.11.2009 року містобудівного обґрунтування та висновку управління архітектури та містобудування щодо попереднього погодження використання земельної ділянки від 06.05.2007 року.
Після розгляду цієї справи в касаційному порядку та повторному перегляді її в апеляційному суді постанова суду набула чинності. Зазначене судове рішення було виконане, державні акти про право власності на землю скасовані та були видані нові умови відведення земельної ділянки. Також був замовлений та належним чином погоджений новий проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
3.
Як виявилось в наступному Сумська міська рада нового скликання, як і старого скликання, також не збиралась даром віддавити цю земельну ділянку. Заява про погодження проекту землеустрою не була розглянута в належний термін, що призвело до наступного судового позову.
Зарічний районний суд м. Суми 19.07.2014 р. в справі № 591/3621/14-а постановив визнати протиправною бездіяльність Сумської міської ради, що полягає у нерозгляді в належний термін заяви про затвердження проекту землеустрою та наданні у власність земельної ділянки.
4.
З моменту набуття чинності цього рішення (07.10.2014 р.) і до цього часу Сумська міська рада не прийняла належного рішення. 12.01.2015 р. до міського голови Лисенка О.М. було направлено прохання особисто ініціювати розгляд цього питання на найближчій сесії Сумської міської ради. Проте Лисенко О.М. став достойним наступником Мінаєва Г.М., він також став на бік системного ігнорування законодавства України. Протиправна бездіяльність Сумської міської ради та особисто міського голови і на цей раз була оскаржена в судовому порядку.
Зарічний районний суд м. Суми 19.08.2015 року в справі № 591/4557/15-а постановив:
– визнати протиправною бездіяльність міського голови м. Суми, що полягає у невнесенні в належний термін на розгляд Сумської міській раді заяви про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки;
– зобов’язати міського голову м. Суми підготувати та подати на розгляд Сумської міської ради проект рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки;
– зобов’язати Сумську міську раду розглянути під час найближчої сесії проект рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, зазначивши підстави прийнятого рішення.
Виконавча служба даремно намагалась змусити Сумську міську раду виконувати це рішення суду, були навіть винесені постанови про притягнення до адміністративної відповідальності, проте попри втрати для бюджету понад 6000,00 грн. і ці дії були марні. При цьому поліція залишилась сліпою та не побачила наявності кримінального злочину.
5.
Незважаючи на те, що судами двічі в справі № 591/3621/14-а та в справі № 591/4557/15-а було встановлено факт протиправної бездіяльності, що полягає в нерозгляді в належний термін заяви про затвердження проекту землеустрою та встановлено особистий обов’язок міського голови м. Суми Лисенка О.М. виконати рішення суду, до цього часу належного рішення Сумська міська рада не прийняла, а отже рішення суду виконане не було. Натомість Сумська міська рада прийняла інше безпідставне рішення від 24.02.2016 року № 416- МР про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. Цей факт свідчить про систематичне ігнорування Сумської міською радою та особисто міським головою м. Суми Лисенком О.М. законних вимог, а також про нівелювання значення судової влади України сумськими чиновниками, що і стало приводом для наступного судового процесу.
Зарічний районний суд м. Суми 29 січня 2019 року в справі № 591/5935/17 постановив скасувати рішення Сумської міської ради № 416- МР від 24.02.2016 року та зобов’язати Сумську міську раду на найближчому пленарному засіданні чергової сесії затвердити проект землеустрою земельної ділянки та передати її у власність.
Це рішення стало прецедентним для всієї України і стало прикладом належного вибору способу захисту прав у подібних правовідносинах, але Сумська міська рада і на цей раз не була оригінальною. Рішення суду знову не виконується, навіть попри штрафні санкції в процедурі виконавчого провадження. І на цей раз виконавча служба даремно намагалась змусити Сумську міську раду виконувати закон. Цього разу втрати для бюджету склали понад 15 000,00 грн.
6.
Системне протиправне мислення чиновників Сумської міської ради спонукало їх зі свого боку звернутися до суду з позовом про незаконність штрафів. Основною підставою для звернення стала хибна думка, що колективна безвідповідальність депутатів у прийнятті будь-яких рішень виключає відповідальність міської ради в цілому. Натомість рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 28.11.2019 р. в справі № 480/4214/19, яке залишилось чинним після апеляції та касації, штрафи були визнані законними, а ось дії депутатів отримали перспективну кваліфікацію: «Рішення не було прийняте у зв`язку з тим, що більшість присутніх на пленарному засіданні депутатів не голосували, або розгляд питання відкладався. Позивач не навів об`єктивних причин, з яких депутати Сумської міської ради, як члени колегіального органу, не були присутні на пленарному засіданні в повному складі, а присутні – не голосували під час розгляду проекту рішення. Також не наведено причин, з яких проект рішення був включений до порядку денного не в першочерговому порядку, а в кінці списку питань, які були включені до порядку денного. Вказана бездіяльність позивача та депутатів ради свідчить про ухилення від виконання судового рішення. Рішення Зарічного районного суду м. Суми, прийняте у справі №591/5935/17 набрало законної сили, тобто є обов`язковим для виконання. Вказаним рішенням визначено конкретний спосіб дії Сумської міської ради – затвердити проект землеустрою та надати у власність особі земельну ділянку. Тобто при розгляді даного питання депутати, як члени колегіального органу, не були наділенні повноваженнями діяти на власний розсуд, а були зобов`язані прийняти рішення. За таких обставин, суд вважає, що позивач не повідомив об`єктивних причин, які б перешкоджали виконанню судового рішення у справі № 591/5935/17, тому рішення не виконується позивачем без поважних причин» . Суддя Соп`яненко О.В.
7.
Проте поліція і на цей раз виявляється незрячою. В заявах про злочинні дії та бездіяльність міського голови міста Суми Лисенка О.М. та окремих депутатів Сумської міської ради, правоохоронці злочин не вбачають, а ось Суд Ковпаківського району м. Суми їх сліпоту поправив. Як наслідок протягом червня 2020 року зареєстровано три кримінальних провадження №12020200440001547, №12020200440001937 та №12020200440001938, в яких мають бути дані оцінки особистим діям міського голови міста Суми Лисенка О.М. та депутатам, що своїми діями або бездіяльністю перешкоджають виконанню рішення суду та наносять майнову шкоду територіальній громаді та потерпілому, за ознаками кримінальних правопорушень, за які передбачено відповідальність по частині 3 статті 382 та статті 367 Кримінального кодексу України з санкціями позбавлення волі на строк від трьох до восьми років з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк до трьох років.