У Сумах Головне управління Держпродспоживслужби у Сумській області захищає в судовому порядку право мешканців міста на якісне та безпечне водопостачання
Власники та балансоутримувачі джерел централізованого водопостачання повинні здійснювати систематичний виробничий контроль безпечності та якості питної води від місця водозабору до місця її споживання, відповідно до вимог санітарних норм.
Статтею 36 Закону України «Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення» встановлено, що на території зон санітарної охорони забороняється перебування сторонніх осіб, розміщення житлових і громадських будівель, скидання будь-яких стічних вод, купання, прання білизни, випасання худоби та інші види робіт, що впливають на якість води.
Контролю підлягає вода, призначена для задоволення питних і господарсько-побутових потреб на всіх стадіях її виробництва та доведення до споживачів, а також об’єкти централізованого питного водопостачання, у тому числі очисні споруди, насосні станції, водопровідні мережі, інші об’єкти нецентралізованого питного водопостачання (шахтні колодязі, свердловини).
У серпні 2019 року на виконання своїх повноважень, наданих державою, спеціалістами Головного управління Держпродспоживслужби в Сумській області було проведено планову перевірку дотримання вимог санітарного законодавства у сфері питної води та питного водопостачання населення у КП «Міськводоканал» Сумської міської ради.
Під час перевірки КП «Міськводоканал» спеціалістами Головного управління було виявлено ряд грубих порушень законодавства, а саме:
- на момент перевірки не надано спеціально розроблений для діючих водопроводів та затверджений в органах місцевого самоврядування Проект про організацію (установлення) зон санітарної охорони (ЗСО) джерел водопостачання для діючих водопроводів;
- спеціально розроблений Проект про організацію (установлення) зон санітарної охорони джерел водопостачання не погоджено в територіальному органі Держпродспоживслужби;
- порушується водоохоронний режим підземних джерел централізованого водопостачання в частині вимог пп.1 щодо каналізування будівель І поясу ЗСО ( приміщень ВНС та туалетів) Лепехівського, Тополянського, Лучанського, Н.Оболонського водозаборів (будівлі ВНС та вигріба туалетів для персоналу не каналізовані, відсутні системи локального очищення стічних вод);
- на території І–ІІ поясу ЗСО підземних джерел водопостачання розташовані незатампоновані артсвердловини, які потребують тампонажу;
- територія І поясу ЗСО підземних джерел водопостачання Лепехівського, Тополянського, Лучанського, Н.Оболонського водозаборів не спланована для каналізованих поверхневих стоків;
- у межах І поясу ЗСО підземних джерел водопостачання Лепехівського водозабору розміщено споруди (склад для хлорного вапна, запчастин обладнання), які безпосередньо не пов’язані із забором, подачею води та водопідготовкою;
- не забезпечено вимоги Правового режиму ЗСО підземних джерел водопостачання щодо встановлення суцільних огорож в межах І поясу ЗСО підземних джерел водопостачання: потребують відновлення окремі ділянки огорожі І поясу ЗСО Новооболонського (920 п.м), Лепехівського (800 п.м), Лучанського (460 п.м) водозаборів;
- потребує оновлення зовнішнього оздоблення фасад приміщення ВНС Тополянського водозабору (штукатурно-фарбове зовнішнє покриття та вимощення фундаменту будівель із порушеннями цілісності;
- потребує ремонту та оновлення штукатурно-фарбове покриття стін, стелі виробничих приміщень ВНС Тополянського, Пришибського, Лучанського, Н. Оболонського водозаборів (покриття із тріщинами, слідами затікання, вибоїнами штукатурки), не облаштовано вимощення та відсутнє тверде покриття пішохідних доріжок в межах І поясу ЗСО Н.Оболонського, Лучанського, Тополянського водозаборів;
- органами місцевого самоврядування не забезпечено впровадження заходів щодо забезпечення правового режиму захисту підземних джерел водопостачання у ІІ поясі ЗСО Лепехівського, Лучанського, Тополівського, Н. Оболонського водозаборів в межах обласного центру (присутність неканалізованих вигрибів приватного житлового сектору, відсутня міська програма перспективного комунального благоустрою в межах ІІ-ІІІ поясу ЗСО підземних джерел централізованого водопостачання).
Читати також: На Сумщині камери відеонагляду допомогли дільничним поліції викрити крамничну крадійку
Зазначені порушення несуть загрозу забруднення джерел водопостачання та самої питної води, яка надходить мешканцям міста Суми, що несе загрозу їх життю та здоров’ю.
За результатами перевірки інспектором Головного управління було складено акт та видано припис про усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу державного нагляду.
Після видачі припису КП «Міськводоканал» звернувся до Головного управління про погодження проекту ЗСО, однак, з урахуванням значних порушень чинного санітарного законодавства в погодженні даного проекту було відмовлено. Так, під час перевірки 2019 року та перевірок попередніх років інспекторами було встановлено, що водозабори не захищені від зовнішнього впливу бактеріологічних та хімічних забруднень, що може становити загрозу життю та здоров’ю людей, а саме відсутня суцільна огорожа в межі І поясу зон санітарної охорони, на території ЗСО складуються і зберігаються небезпечні хімічні речовини, наявні неканалізовані споруди в межах І поясу ЗСО, які повинні бути розміщені поза межами ЗСО на відстані 30 метрів.
Таким чином, КП «Міськводоканал» тривалий час здійснює постачання питної води населенню м. Суми зі значними порушеннями санітарного законодавства, що й зафіксовано спеціалістами Головного управління.
КП «Міськводоканал» ухилився від виконання припису, зокрема в частині розроблення та затвердження проекту ЗСО та звернувся з позовом до Сумського окружного адміністративного суду.
Сумський окружний адміністративний суд рішенням від 13.07.2020 задовольнив позовні вимоги КП «Міськводоканал». Відділ правового забезпечення Головного управління не погодився з рішенням суду першої інстанції та оскаржив його в апеляційному порядку. За результатами апеляційного перегляду справи рішення Сумського окружного адміністративного суду від 13.07.2020 було визнано незаконним та скасовано та прийнято нове рішення, яким відмовлено в задоволення позову КП «Міськводоканал».
Таким чином, Другий апеляційний адміністративний суд підтвердив правомірність висновків Головного управління Держпродспоживслужби в Сумській області, наявність фактів порушення КП «Міськводоканал» санітарного законодавства у сфері дотримання вимог санітарного законодавства у сфері питної води та питного водопостачання населенню та законність винесеного припису.
Головне управління звернулось до Сумського міського голови щодо вжиття необхідних організаційних заходів та виділення бюджетного фінансування для усунення виявлених порушень. У разі якщо бездіяльність продовжиться, а виявлені грубі порушення санітарних вимог не будуть усунені у визначені приписом строки Головне управління буде змушене звернутись до правоохоронних органів щодо притягнення винних осіб до кримінальної відповідальності згідно ст. 367 Кримінального кодексу України.
Джерело dpss-sumy