В Охтирці, на Сумщині, багатодітні батьки скаржаться, що перевізники не хочуть безкоштовно возити їхніх дітей, як це передбачено законодавством. Перевізники кажуть, що возять усіх пільговиків. В Укртрансбезпеці провели два рейди за скаргами батьків і зафіксували порушення на двох маршрутах.
“Вірочка із багатодітної сім’ї. В сім’ї 15 дітей, всі рідні діти, кожна дитина займається в музичній школі, дуже талановиті, виховані, стримані, добрі. Діти прекрасні й грають добре. Віра закінчує в цьому році музичну школу і, мабуть, буде вступати до музичного училища”, – розповідає викладачка охтирської дитячої музичної школи Надія Шандиба.
Аніса – похресниця Максима Кривоноса – батька багатодітної родини.
За словами чоловіка, 2 грудня його дитину водій 5-ї маршрутки висадив й відмовившись везти безкоштовно.
“Ви користуєтеся тим, що немає батьків, які мають захищати дитину і ви бачите, що дитина беззахисна і як кошеня висаджуєте з маршрутки в темну пору року, коли йде сніг, коли слизько. У вас перевірка була, ви штраф уже платили?”, – звертається до водія батько багатодітної родини Максим Кривонос.
На що водій відповідає, що за 18 років стажу не платив жодного штрафу.
“Коли возимо, коли не возимо. Воно ж у нас змінюється через раз. Зараз скасовували: АТОвців нам возити й в суботу, і в неділю нам додали, зараз ми возимо їх постійно. То в вихідні дні не було в нас”, – розповідає водій маршруту №5 Сергій Стомін.
Володимир Прозоров – також батько багатодітної родини. Він говорить, що вже давно його діти платять за проїзд, але після останнього здорожчання комунальних послуг і проїзду в маршрутках, питання пільг стало гостро.
“Вже років три як ми не даємо їм ці посвідчення тому що маршрутники не приймали ці посвідчення і тому діти не хотіли їздити на маршрутках. Тому що їм соромно, тому що маршрутники починають: давайте платіть і таке інше. В мене троє в музичну школу ходять, то якщо було б безкоштовно, то було б краще. То було починаючи з 3 грн, а зараз 8 грн.З 1 вересня якраз їздити й в школу, й в музичну школу. Хоч карантин і був, але потім їм все одно треба було їздити”, – розповідає батько п’ятьох дітей Володимир.
Ще один багатодітний батько – Олександр Шнайдер. У нього четверо дітей, одна дитина має інвалідність.
“Мене дуже турбує питання пільгового перевезення в нашому місті. Перевізники, наче, пішли на зустріч і возять одного інваліда, а якщо їх два, їх просто вже не перевозять, кажуть: ви зобов’язані платити”, – каже Олександр.
Не возять, бо не отримують компенсації
Перевізник Микола Данилюк обслуговує один міський маршрут, три по району, один міжміський і один міжобласний. Говорить, що в Охтирці діють два типи перевезень: режим загального руху і режим маршрутного таксі.
“Загальний режим і режим маршрутного таксі відрізняється тим, що зупинка – на вимогу пасажира, де не заборонено правилами дорожнього руху маршрутному таксі. У загальному режимі руху є визначені місця, так звані зупинки, і є розклад руху по якому йде. У маршрутного таксі є початкова зупинка і кінцева. В мене не укладений договір і мені ніхто, нічого не компенсує, і міська влада не може укласти, я пояснюю ще раз, не може вона укласти з перевізниками, які працюють не в загальному режимі руху”, – говорить Максим Данилюк.
За Законом “Про охорону дитинства” пільговий проїзд дітям багатодітних родин гарантується в міському громадському транспорті крім таксі. Охтирський міський голова Павло Кузьменко відмовився коментувати ситуацію, пославшись на зайнятість. В охтирському управлінні соцзахисту сказали, що міською програмою передбачено відшкодування тільки рейсів, які працюють не як маршрутні таксі.
Хто возить дітей безкоштовно
“В місті у нас затверджена програма “Соціальної підтримки окремих категорій громадян” на 2019-2021 роки. Цієї програмою в нас затверджено порядок відшкодування компенсаційних виплат за надані пільги з безоплатного проїзду міським автомобільним транспортом загального користування в звичайному режимі руху. Нині в місті є 4 транспортних засоби, які охоплюють різні кінці міста і перевозять всі пільгові категорії громадян”, – пояснює начальниця управління соцзахисту Охтирської міськради Тетяна Коваленко.
Два з цих автобусів – комунальні, два – приватні. За словами Максима Кривоноса автобуси ці ходять щогодини, лише в часи пік. Всього ж в Охтирці 11 приватних перевізників. І всі вони мають возити пільговиків говорять в обласному управлінні Укртрансбезпеки. Останню перевірку провели два дні тому.
“Наші два інспектори здійснювали рейдову перевірку в м. Охтирка. І на двох маршрутах був виявлений такий факт, що водії відмовили в перевезенні й було складено 2 акти за порушення транспортного законодавства в частині відмови в пільговому перевезенні. Буде винесена їм постанова за відмову згідно з чинним законодавством в розмірі 170 грн. Я думаю, що штраф малуватий, але перевізники все одно реагують на це”, – говорить заступник начальника Слобожанського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки Олександр Танченко.
Відповідальність – на місцевій владі
Міська влада та перевізники користуються недосконалістю законодавства, щоб ігнорувати пільговиків говорить директор київської компанії з транспортного планування Дмитро Беспалов.
“Є багато шпарин, щоб не відшкодовувати проїзд пільговикам і є міста, що цим користуються це непоодинокий приклад, на жаль. Законодавство має суперечності величезні й тому, дійсно, багато випадків, коли за проїзд пільговиків, їх не хочуть возити безкоштовно і немає інших альтернатив як їм добиратися, треба платити. Але за це несе відповідальність місцева влада”, – говорить Дмитро Беспалов.