Радник, а не заступник. Радник, а не спеціаліст (спеціалістка) профільного управління чи департаменту. Навіщо потрібна посада радника голови адміністрації і що в ній такого, що приваблює працювати без фінансової винагороди? Попри те, що імена своїх радників та їх кількість голови ОДА (ОВА) воліють не афішувати, ми зуміли їх порахувати й ідентифікувати.
– Радник – дійсно одна з найбільш загадкових посад в Україні, – каже голова правління ГО «Антикорупційний штаб», юрист Сергій Миткалик. – Вони мають доступ до державних органів, але на них зазвичай не поширюється антикорупційне законодавство. Вони навіть не зобов’язані подавати електронні декларації. Фактично впливова посада з мінімальною відповідальністю.
Можливість призначення радників на посаду визначена ЗУ «Про місцеві державні адміністрації». Зокрема, зазначено, що голови місцевих адміністрацій утворюють консультативні, дорадчі та інші допоміжні органи. Радники можуть не отримувати винагороди за свою діяльність. Тож виникає питання: чому вони займаються нею і що може стояти за такими призначеннями.
«Радники на громадських засадах – це зазвичай фахівці в певній галузі, які дійсно дають поради очільнику у вільний час щодо цієї галузі, – продовжує Миткалик. – Просто вони мають окремий вид зайнятості, який не дозволяє їм обіймати посаду чиновника».
Інша справа, коли радник – на оплачуваній посаді. «В такому випадку варто стежити, хто стає радником, – каже фахівець. – Іноді перед призначенням на посаду голова бажає придивитись до кандидата. Після цього призначає на відповідну посаду в ОДА. Інколи він дає шанс другу або бізнес-партнеру: це можуть бути люди, які нещодавно звільнились зі скандалом з посади, або політичні соратники. І це спосіб перечекати певний час для політика перед більш значущим призначенням».
Також призначення радником замість іншої штатної посади може відбуватись через відсутність відповідного рівня освіти або досвіду, чого вимагають певні посади.
Скільки радників має кожен з голів ОДА в Україні та на яких умовах – у штаті чи на громадських засадах вони працюють? Станом на лютий 2024 року є наступні дані:
1. Три обласні адміністрації не надали інформації: Закарпатська, Чернівецька та Одеська ОВА (остання мотивувала це персональними даними і воєнним станом).
2. Взагалі не має радників голова Тернопільської ОДА. В Донецькій ОВА радник лише один – у штаті.
3. Найбільше радників в очільників Миколаївської ОДА (27 радників, з яких 23 на громадських засадах і 4 у штаті) та Львівської ОДА (23 радники, з яких 22 на громадських засадах і 1 у штаті).
4. Найбільше радників у штаті, тобто таких, яким платять зарплату, – 8 – у Сумській ОВА. Ще 7 радників працюють на громадських засадах. Тобто всього їх станом на лютий – березень 2024 року – 15, стверджує «Антикорупційний штаб».
Звичайно, у нас з’явилися питання до ОВА, і ми вирішили актуалізувати дані Штабу.
Тож на сьогодні у голови ОВА на громадських засадах працюють такі радники: Євген Вікторович Лаврик, Володимир Іванович Ладика, Сергій Олександрович Іванов, Жанна Юріївна Сидоренко, Світлана Анатоліївна Калайдова, Олена Володимирівна Гончаренко, Тетяна Олександрівна Литвинова.
Штатних радників лише двоє: Андрій Євгенович Куришко і Тетяна Миколаївна Тимошенко.
Тобто наразі у голови Сумської ОВА 9 радників, а не 15, і лише двоє з них отримують зарплатню.
Джерело shtab.net